Csigolya összeroppanás: okok és lehetőségek

csigolya összeroppanás

A csigolya összeroppanás az idő előrehaladtával egyre gyakoribbá válik. Ahogy szervezetünk öregszik úgy csontállományunk is elkezd fogyatkozni.

A csigolya összeroppanás oka?

Két típusú állományvesztést különböztetünk meg. Az egyik az ún. osteopenia, mely a csontállomány enyhe csökkenését jelenti, a másik jellemzően súlyosabb fajtája az osteoporozis, vagyis a csontritkulás.

Érdemes megjegyezni, hogy egészséges csontok esetben csak komoly baleset következményeként kialakult trauma, törés válthatja ki.

Ahhoz, hogy megértsük mi is történik csigolyáink összeroppanáskor fontos tisztában lennünk a csigolya részeivel és azzal milyen terheket is vesz fel minden egyes nap. Ehhez segítséget itt találsz.

Miért jön létre a csigolyák roppanása?

Csigolya összeroppanás esetén a csigolyát alkotó belső (trabekuláris) szivacsos állomány nagy része darabossá válik „összeroppan”. Ennek hatására alkalmatlan lesz eredeti feladatának – a teher megfelelő felvételére, szétoszlatására- ellátására. Végső soron elkezd fogyni a csigolyát alkotó belső állomány.  

Alapvetően a törés a gerinc bármelyik szakaszán történhet. Leggyakrabban a T12-L1-es csigolyák között vagyis az alsó háti és ágyéki szakaszon. A nyaki (cervikális) részen bár ritkábban, de szintén előfordul.

Legjellemzőbb tünetek

A csigolya összeroppanás tünetei természetesen igen széles skálán mozognak az állapot súlyosságának függvényében. Leggyakrabban

  • háti és nyaki panaszok
  • bizsergető, zsibbadó érzés
  • izomgörcs
  • gyengeség
  • megváltozott emésztési és vizelési szokások

Kompressziós vagy kifáradásos törés?

Idősebb korban az ún. kompressziós törés a gyakori, amikor már normál terhelés hatására is megindul a csigolyatest darabolódása. A hagyományos kínai megközelítés értelmében az idő előrehaladásával Yin energiák, leginkább a vese Yin energiája csökken.

A vese állapota nagyon szoros összefüggésben van csontozatunk állapotával. Ezért kiemelten fontos megfelelő életvitellel és mozgással a vesénket is támogatni, ha hosszú, egészséges életet szeretnénk.

A kifáradásos törést ezzel szemben nem a nagy, sokkal inkább a kicsi, de huzamosabb időn keresztül végzett terhelés okoz. A csigolyáról tudni érdemes, hogy nagyon érzékeny a felhalmozott feszültségekre, aminek sokszor az ilyen jellegű törés az eredménye.

Nem ritkán versenysportot végzők vagy rendszeresen edzők körében is kialakulhat, hiszen a csontok folyamatos szokásos terhelésnek vannak kitéve, ami ideális a kifáradásos töréshez.

Teendők és lehetőségek

A testet célszerű kímélni, pihentetni pár napig, hétig, de ez nem jelent egyet az inaktivitással, szépen lassan vissza lehet térni a szokásos mozgáshoz. Ez mindenképpen erősítő, a gerincet kímélő, ugyanakkor teljes testet átmozgató mozgásforma legyen.

Bár a szakirodalom javasolja a gerincfűző használatát, mert tehermentesíti a gerincet, a csigolyát tartó izmokat, ízületeket nem edzi. Ezért elengedhetetlen a a test (és a lélek) megerősítése, amire a dao yin kiváló megoldást nyújthat.

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük